TTA SVENSKA        

                                Fordon & maskinservice

 

D ä c k

Rätt däck till din bil

   Vi säljer Kuhmodäck

Vi leder dig rätt i däckdjungeln

Det finns ett otal olika däck att välja på. En första sållning gör du när du väljer bil. Alla däck finns inte i alla dimensioner. Vilken dimension som ska sitta på just din bil hittar du antingen i bilhandboken, eller genom att läsa på utsidan av de däck som sitter på din bil. Ett annat sätt är att söka efter din bil i transportstyrelsens bilregister.

Det är också viktigt att läsa på däcket vilket hastighetsindex som gäller. Hastighetsindex är samtidigt ett prestandaindex, egenskaper som bromsförmåga, undanmanöver, våtegenskaper mm är bättre ju högre hastighetsindex du har – även vid låga hastigheter! Byt inte bort säkerheten som finns i bilen! Att byta ett högt index mot ett lågt är som att sätta på mindre bromsklossar eller smalare säkerhetsbälten.

Olika mönster fram och bak?

Ja, det går att ha olika däckmönster på din bil. Det enda som är viktigt att tänka på är att du måste ha samma däck och mönster på samma axel – dvs. bakdäcken måste vara lika och framdäcken måste vara lika. Det måste också vara samma hastighetsindex på alla däck. Du får inte heller blanda sommardäck, friktionsdäck och dubbdäck utan måste välja ett av alternativen.

Vilken skostorlek har din bil?

Alla däck finns inte i alla dimensioner. Vilken dimension som ska sitta på just din bil hittar du i bilhandboken, eller genom att läsa på utsidan av de däck som sitter på din bil. ett annat sätt är att söka efter din bil i Vägverkets bilregister.

Du får då fram vilken dimension din bil har i originalutförande.

Så här läser du av däcket:



Däck är ingen färsvara

Tvärtemot vad många tror är däck inte någon färskvara. Vad som däremot är viktigt för att däcken ska hålla länge är att behandla dem som om de vore färskvara: torrt, mörkt och svalt. Visserligen sker en åldrandeprocess i gummit men enligt en undersökning som VTI (Väg- och transportforskningsinstitutet) gjort, har ett oanvänt vinterdäck som lagrats korrekt i tre år precis lika bra grepp som ett motsvarande nytillverkat däck. Däck idag innehåller inget naturgummi utan är en ren oljeprodukt och däcken börjar åldras först när det används eller utsätts för värme.

Omonterade däck utan fälg skall lagras stående. Monterade däck (med fälg och luftfyllda) kan lagras både stående och liggande.

Att byta däck

Det finns flera anledningar till att byta däck. Du kanske vill ha ett lågprofildäck till din sportiga bil eller byta till ett tystare däck inför långresan. Det finns dock tre tillfällen då ett däckbyte är ett måste:
  • Vid punktering

  • Vid sommar/vinterdäcksbyte

  • När däcken är nedslitna


Undvik skillnader i slitage mellan däcken. Om det är skillnad i slitaget skall alltid däcken med bäst grepp sitta bak på bilen. Det minskar risken att få sladd och därmed hamna i olyckliga situationer. Detta gäller alla bilar, oavsett det är bak-, fram- eller fyrhjulsdrivna fordon.

Vinterdäck

Lagen säger att bilen ska vara försedd med vinterdäck mellan 1 december och 31 mars när vinterväglag råder.

Det är tillåtet att köra på dubbdäck från den 1 oktober till och med den 16 april.

Halkan kan komma snabbt och utan vinterdäck ökar olycksrisken. När den första halkan kommer bör därför vinterdäcken redan vara monterade. Både friktionsdäck och dubbade däck mår bra av att köras några mil på barmark efter sommarhalvårets lagring. Nya vinterdäck bör köras extra lugnt de första 50-100 milen. Inkörning av nya däck bör ske på barmark.

Vinterväglag börjar vid + 5 grader. Gummiblandningen i däcken är anpassad efter temperaturen. Sommardäcken blir för hårda när det är kallt. Det är således mycket lämpligt att sätta på vinterdäcken när temperaturen kryper ner under + 5 grader. Polisens bedömning av vinterväglag är snö, is eller frost på vägbanan eller angränsade vägar.

Sommardäck

Det finns ingen lag om sommardäck men vinterdäck som består av en mjukare gummiblandning slits extra mycket när temperaturen stiger och det är därför en god idé att byta så fort vårisen smält. Mönsterdjupet på sommardäcken måste vara minst 1,6 mm. Rekommenderat mönsterdjup är 3 mm – även sommartid! När däcken slits under 3 mm ökar bromssträckan och risken för vattenplaning markant.

Regler vid byte till sommardäck:

Nya däck skall vara E- eller e-märkta och ha en belastningsförmåga som motsvarar bilens högsta tillåtna axelbelastning. Sommardäck till bilar från 1 jan 1996 eller senare skall ha en hastighetsklassning på däcken som klarar bilens maxhastighet. På äldre personbilar räcker det med hastighetsklass S, vilket motsvarar 180km/tim.

Man har rätt att byta till alternativa däck- och fälgdimensioner utan att bilen behöver registreringsbesiktigas. Detta förutsätter att däcket och fälgen får plats och täcks av stänkskärmen, att hastighetsmätaren visar korrekt hastighet och att bilens ursprungliga egenskaper inte påverkas påtagligt negativt.

Minst 3 mm mönsterdjup

Däck som används på vinterväglag måste ha ett mönsterdjup på minst 3 mm. Kravet gäller även fordon som undantas från kravet på vinterdäck.För sommardäck är det 1,6 mm som gäller. De flesta bensinstationer har mätstickor för en billig penning. Har man inte tillgång till en mätsticka går det också bra att använda en femkrona: Stick in myntet i mönstret på det mest slitna stället i de tre mittersta tre fjärdedelarna av slitbanan. Avståndet mellan siffran 5 och kanten på myntet är 3 mm. Om du har sommardäck är det dags att byta när du ser hela femman.

Däckhisoria

1600 f. Kr: Olmecfolket i Mellanamerika vulkaniserade naturgummi med hjälp av saften från en vild vinranka. De framställde även bollar av rågummi.

1830-talet: Charles Goodyear började experimentera med gummiblandningar och återupptäcker vulkaniseringsprocessen. Gummit använde han dock inte till däck, utan bland annat till musikinstrument, flaggor, segel, hattar och slipsar.

1845: Skotten R. Thompson patenterar ett luftfyllt vagnsdäck av gummi.

1886: De två tyska ingenjörerna Gottlieb Daimler och Carl Benz konstruerade oberoende av varandra varsin bensindriven bil.

1888: Skotten John Boyd Dunlop kom på att en luftfylld slang runt hjulet kunde göra färden med häst och vagn behagligare.

1889: William Hume ställde upp i en cykeltävling med Dunlops pneumatiska däck. Han vann förstås, trots ett antal punkteringar.

1890-talet: Bröderna Michelin utvecklar det avtagbara däcket.

1892: Alexander Brown och George Stillman patenterar ett pumpbart, pneumatiskt bildäck.

1895: Harvey Firestone lär känna Henry Ford och börjar leverera luftgummidäck.

1899: B.F. Goodrich uppfinner fälgen som kan tas av.

1903: En anställd hos Goodyear patentsöker det första slanglösa däcket men uppfinningen kommer inte till användning förrän 1954.

1905: George Oenslager upptäckte att en substans framställd av anilin kunde accelerera farten på vulkaniseringen, vilket gjorde processen ekonomiskt lönsam i större skala.

1908: Frank Seiberling börjar mönstra däck genom att skära skåror i slitbanan.

1910: B.F. Goodrich börjar blnada kol i gummimassan för att göra ringarna mer slitstarka.

1911: The Hardman Company lanserar en kombination av däck och slang som blir det första moderna bildäcket.

1915: General Tire and Rubber Company grundas i Akron, Ohio av William F. O’Neil.

1940-talet: Materialbristen under andra världskriget driver fram utvecklingen av det syntetiska gummit.

1942: Firestone uppfinner det punkteringssäkra däcket.

1953: Det slanglösa nylondäcket presenteras av Firestone.

1959: Nankang Rubber Tire Corporation Ltd grundas i Taiwan. Företaget började dock tillverka däck redan 1940.

1960: För att lösa problemet med däckbrist i den koreanska transportindustrin, ger sig en ny aktör in i däckbranschen: Sam Yang Tire Wheel Co Ltd, som senare skulle bli KUMHO.

1961: Sam Yang Tires startar serietillverkning av däck, med en daglig produktionskapacitet av 20 däck.

1965: Kumho ger sig ut på den internationella däckmarknaden och exporterar bland annat 7700 däckuppsättningar till Thailand. Kort därpå följer export till övriga Asien.

1968: Kumho börjar tillverka däck för originalmontering på bilar från Shinjin, Kia och Hyundai.

1971: Firestone utvecklade det första amerikanska stålradialdäcket.

1972: Kumho tar fram slanglösa däck för lastbil/buss samt vinterdäck. Året därpå kommer slanglösa däck för alla personvagnsdimensioner.

1974: Kumho utvecklar radialdäck för personvagn samt det första stålradialdäcket i Korea.

1974: Försäljningen av radialdäck ökar under oljekrisen, radialdäck anses dra mindre bensin.

1976: Kumho utvecklar det skottsäkra däcket.

1978: Sam Yang Tires byter namn till KUMHO.

1981: Kumho tar fram ett året-runtdäck och bibehåller den exklusiva rättigheten i 10 år.

1987: General Tire säljs till tyska däcktillverkaren Continental AG.

1991: Kumho presenterar vinterdäcket I’ZEN, som tillverkas av gummifiber.

1992: Kumho blir som första koreanska däcktillverkare ett av de 10 störtsa märkena i världen.

1994: Kumhofabriken i Korea blir kvalitetscertifierad enligt ISO 9001. Även Nangkang Rubber Tire Corporation blir ISO 9001-certifiierade detta år.

1996: Corporation Kumho byter namn till KUMHO TIRES Corporation.

2004: Kumhos däck ECSTA erhåller utmärkelsen ”Best World Class Product/Product Design Industrial Technological Innovation”.

2006: Kumho utvecklar världens första däck med lavendeldoft.