TTA SVENSKA

                               Fordon & maskinservice

 

A C - S y s t e m
Bilens klimatsystem ökar komforten och säkerheten. Trivsel i bilen, jämn temperatur och fuktighet påverkar bilförarens körförmåga och kondition. Det är enkelt att använda AC-systemet, men det behöver också service för att fungera effektivt utan problem.
Hur fungerar klimatsystemet?
AC-systemet ahr utvecklats för att ta bort fukt och värme samt att rensa kupéluften. AC är ett slutet system där köldmedel cirkulerar med hjälp av en kompressor, i princip på samma sätt som i ett kylskåp. Köldmedlet transporterar värme från kupén till en kondensor som finns i motornrummet på bilens front. Värmen kyls ned och det avkylda medlet leds tillbaka till en förångare som suger in värmen från luften som går in i kupén.

Det varma kylmedlet cirkulerar sedan vidare. Klimatanläggningen producerar alltså inte kyla, utan tar bort värmen från kupén. Det är alltså enkelt att använda AC-systemet. Termostaten vrids på önskad temperatur och systemet håller den angivna temperaturen automatiskt.

Varför behövs det AC-service?
Det slutna systemet håller sig inte helt slutet under de väderförhållanden som råder i Sverige. Även när det gäller nya system kan det försvinna 10-15 % av köldmedlet om året. Därför rekommenderar vi AC-service varje år.

Läckaget av köldmedelberor på att AC-systemet inte är igång året om. För att tätningarna i systemet inte ska torka ut måste AC-systemet användas minst en gång i månaden. Normalt är inte det möjligt i Sverige, eftersom vi har vinterklimatunder flera månader om året. Under vintern då temperaturen ligger på under 2-5 plusgrader belastas inte kompressorn på samma sätt som den belastas under sommartid.

Systemet innehåller gasliknande medel som sakta läcker ut genom sprickor i de torra tätningarna. Dessutom kan stora temperaturvariationer, skakningar, vibrationer från motorn och krockskador leda till att de tryckutsatta gasliknande köldmedlet läcker ut ur AC-systemet. När mängden köldmedel minskar går kompressorn fortare än normalt, vilket ökar bränsleförbrukningen. Servicemontörer som servar AC-system måste ha utbildning för att få hantera köldmedlet.